Odwadnianie
Bardzo ważnym elementem wpływającym na jakość dróg jest szybkie i sprawne odprowadzanie wody w czasie deszczu. Woda deszczowa, która nie spływa z drogi dostatecznie szybko, stanowi jedno z największych zagrożeń dla kierowców, a także dla nawierzchni drogi i jej podbudowy.
Zadaniem dobrego i efektywnego systemu
odwodnieniowego wszystkich rodzajów dróg jest jak najszybsze i możliwie całkowite ujęcie
i odprowadzenie wód deszczowych spływających do odbiornika z: pasa drogowego, poboczy,
skarp oraz przyległego terenu, a także wód przenikających do konstrukcji nawierzchni
wskutek podciągania kapilarnego z poziomu wody gruntowej zalegającej w rowach.
Aby sprostać tym wymaganiom stosujemy:
- Odwodnienie powierzchniowe – rowy przydrożne, muldy podłużne (przydrożne), ścieki lub rynny uliczne, przepusty, zbiorniki retencyjne, zbiorniki odparowujące
Drenaż płytki stosuje się w celu odprowadzenia wody infiltracyjnej przedostającej się w głąb nawierzchni drogowej, natomiast drenaż głęboki – w celu obniżenia poziomu wód gruntowych, drenażu skarp, drenażu ochronnego (np. osuwiska).
- Odwodnienie wgłębne (filtracyjne) – rowy chłonne, sączki, dreny, studnie chłonne, zbiorniki chłonne.
- Odwodnienie podziemne – rowy kryte, ścieki kryte, kanalizacja deszczowa.
Jest przeznaczone do przejęcia i odprowadzenia wód opadowych spływających z powierzchni ulic, placów i chodników poprzez studzienki wpustowe do kanalizacji deszczowej.